بهداشت روان

صفحه اصلی » بهداشت روان

بکار گیری اصول بهداشت روان در مدرسه

4

ایجاد محیطی آرام بدون اضطراب در پناه توکل به خدا

این سیستم آموزشی با این که روی آموزش بسیار حساس بوده و با گزینش بهترین معلمان سعی در آموزش علمی در سطح بالا دارد، اما در عین حال به شدت با وارد کردن اضطراب درسی به دانش آموز مخالف بوده و به این اصل اعتقاد دارد و عمل می کند که فراگیری دانش باید با علاقه باشد نه با فشار و تحمیل. باید در دانش آموزان اشتیاق به فراگیری را ایجاد کرد نه به زور ایشان را به درس خواندن واداشت. با یاد دادن توکل حقیقی به خدا دانش آموز یاد می گیرد تلاش خود را انجام دهد و بقیه را به خدا بسپارد. این گونه است که حداکثر تلاش خود را می کند، از عمل خود راضی می شود و در عین حال آرامش خود را حفظ می کند.

ایجاد فضای مناسب تربیتی بین دبیران و دانش آموزان

رابطه بین دانش آموز و دبیر یکی از مهمترین مسائل در مدارس می باشد که اگر این رابطه به نحو احسنت انجام نشود محیط مدرسه برای دانش آموز سخت می شود و به تبع آن کیفیت آموزش پایین آمده و دانش آموز افت می کند. ما با استفاده از مشاور متخصص و مجرب و رصد دائمی دانش آموزان و حالاتشان و همچنین آموزش های دوره ای برای معلمان این مشکل را حل کرده و فضای پر از محبت و آرامی را در مدرسه محیا می کنیم

فعالسازی تشکل های دانش آموزی به منظور آماده سازی آنان برای ورود به جامعه و پذیرش مسئولیت

یادگیری رفتار اجتماعی موضوع مهمی هست که متاسفانه در آموزش و پرورش ما مورد کم لطفی قرار گرفته و کمتر به آن توجه و رسیدگی می شود.هر فرد باید اصول بودن در اجتماع و بازخورد متناسب با انواع برخورد های مناسب و نامناسب در اجتماع را فرا بگیرد و بتواند از آن در مواقع لزوم استفاده کند. اصولی مانند پاسخ ندادن پرخاش با پرخاش، یادگیری مهارت نه گفتن و نرفتن زیر بار فشار اطرافیان، رعایت اصول ادب در هر شرایطی و … بسیاری موارد دیگر که برای بودن در اجتماع و سالم ماندن در آن را تضمین می کند. دانش آموزان با یادگیری این اصول که آموزش آن نه تنها کلامی بلکه با عمل و تمرین قرار گرفتن در موقعیت می باشد برای قرار گرفتن در جامعه و پذیرش مسئولیت با قدرت، توانایی و درک هر چه بیشتر آماده می شوند.

تشکیل پرونده مشاوره ای برای کلیه دانش آموزان

ما در این مدرسه برای هر کدام از دانش آموزان به صورت جداگانه پرونده مشاوره ای تشکیل می دهیم. بدین صورت که با دانش آموزان و خانواده مصاحبه صورت می گیرد و ضمینه احتمالی بروز مشکلات بررسی شده و اقدامات لازم جهت پیشگیری صورت می پذیرد.

برگزاری دوره های ویژه آموزش خانواده و دعوت از متخصصان

دوره های آموزش خانواده برای توانمند سازی اولیا در برخورد با فرزندشان و آشنایی هرچه بیشتر با مسائل تربیتی می باشد. همچنین در این دوره ها روابط والدین بررسی می شود و راهکار های مناسب جهت رفع مشکلات احتمالی بین والدین ارائه می شود. چرا که اختلافات والدین ریشه بسیاری از کج رفتاری ها و مشکلات اضطرابی و خلقی و افت تحصیلی و … دانش آموز است. با این دوره ها شرایط برای رشد هرچه بیشتر دانش آموز و آرامش دانش آموز محیا می شود.

مشاوره با اولیای دانش آموزان جهت ارتقای وضعیت آموزشی و پرورشی آنان

این آموزشگاه با ارائه خدمات مشاوره ای و روانشناختی رایگان با مشاور مجرب و متخصص به اولیای دانش آموزان سعی در بهتر کردن هرچه بیشتر فضای خانه و خانواده دارد که این امر ارتقای وضعیت دانش آموز را به ارمغان می آورد.

کشف و شناخت نقات ضعف و قوت دانش آموزان توسط آزمون های مختلف و مشاوره های روانشناس و برنامه ریزی و تلاش جهت رفع نقاط ضعف و پرورش نقاط قوت

یکی از مهمترین فعالیت های این آموزشگاه شناخت استعداد های دانش آموزان و برجسته کردن نقاط قوت، رفع نقاط ضعف و در مجموع کمک به پیشرفت ایشان دارد. در قسمت کلاس های فوق برنامه بیشتر به این موضوع پرداخته شده.

کشف استعداد های ویژه دانش آموزان و تقویت آن

بر هیچ کس پوشیده نیست که خداوند متعال هر کدام از مخلوقات خود را در ضمینه ای شاخص آفریده. انسان هم به عنوان اشرف مخلوقات از این قاعده مستثنی نیست و هر کدام از انسان ها استعداد و توانایی ویژه ای دارند که می توان با تکیه بر این توانایی ها  به پیشرفت مضاعف رسید. اما متاسفانه اکثر افراد حتی تا پایان عمر از این توانایی خود بی اطلاع بوده و از این نعمت خدادادی استفاده های لازم را نمی کنند. ما در این آموزشگاه سعی در کشف این استعداد ها و شناساندنشان به دانش آموزان و همچنین نحوه استفاده بهینه از این نعمات خدادادی را داریم.

مشاوره دوره ای برای پیشگیری از مشکلات خاص دانش آموزان

مشاهده رفتار دانش آموزان و توجه به تغییرات رفتاری ایشان یکی از مهمترین وظایف مشاور می باشد. در سن دبستان معمولا کودکان مشکلات خود را خصوصا به والدین خود بازگو نمی کنند و این خود باعث حاد و ادامه دار شدن مشکل می شود. با مشاوره های دوره ای و شناخت هرچه بیشتر تک تک دانش آموزان امکان شناخت مشکلات خاص بیشتر شده و از حاد تر شدن مشکل احتمالی جلوگیری می کند.